Bij gewoon laden stroomt elektriciteit maar één kant op: van het net naar de auto. Je sluit de auto aan, de accu wordt opgeladen en dat is het.
Bij bidirectioneel laden kan de stroom beide kanten op gaan. De auto kan dus niet alleen stroom ontvangen, maar ook teruggeven. Je auto verandert tijdelijk in een energiebron.
Je kunt de energie in je accu dus gebruiken om je huis van stroom te voorzien of zelfs terug te leveren aan het elektriciteitsnet.

Bidirectioneel laden kent verschillende vormen, afhankelijk van waar de energie naartoe gaat.
1. Vehicle to Home (V2H): De auto voorziet je huis van stroom. Je gebruikt de energie in je accu om apparaten te laten draaien of om stroomuitval op te vangen.
Je wordt minder afhankelijk van het net en gebruikt meer van je eigen opgewekte zonne-energie. Dat verlaagt je energiekosten en zorgt ervoor dat je huis altijd blijft draaien, ook bij storingen.
2. Vehicle to Grid (V2G): De auto levert energie terug aan het elektriciteitsnet. Dit helpt om piekbelastingen te verminderen en het net stabiel te houden. Soms krijg je hier zelfs een vergoeding voor.
Je kunt geld verdienen of besparen, omdat sommige energieleveranciers een vergoeding geven voor het terugleveren van stroom op drukke momenten. Je auto wordt dus een extra inkomstenbron, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
3. Vehicle to Load (V2L): De auto levert stroom aan losse apparaten, bijvoorbeeld op een bouwplaats of tijdens het kamperen. Je hebt altijd een mobiele stroombron bij de hand.
Je kunt elektrische gereedschappen, een elektrische fiets, een koelkast of zelfs een koffiezetapparaat aansluiten, zonder dat je een stopcontact nodig hebt. Ideaal voor mensen die vaak onderweg of buiten actief zijn.
Samen worden deze toepassingen ook wel V2X genoemd, wat staat voor Vehicle to Everything.
Lagere energiekosten: Je kunt de auto opladen op momenten dat de stroomprijs laag is en energie terugleveren wanneer de prijs hoog is. Zo gebruik je de accu als tijdelijke opslag.
Meer onafhankelijkheid: In combinatie met zonnepanelen kun je overtollige energie opslaan in je auto in plaats van alles terug te leveren aan het net. Zo gebruik je je eigen zonne-energie op een later moment.
Noodstroom bij stroomuitval: Als de stroom uitvalt, kun je je huis tijdelijk van energie voorzien via de accu van je auto.
Hogere aanschafkosten: Een bidirectionele laadpaal is duurder dan een standaard model, maar de investering betaalt zich terug via lagere energiekosten, een hogere zelfconsumptie van zonne-energie en een waardestijging van je woning.
Zwaardere belasting van de accu: Het vaker ontladen kan de accu sneller doen slijten, maar door slimme laadsystemen blijft de belasting beperkt en blijft de accu juist actiever en gezonder.
Om bidirectioneel laden mogelijk te maken, zijn twee dingen nodig.
1. Een auto die het ondersteunt: De auto moet een omvormer hebben die stroom in beide richtingen kan omzetten, van wisselstroom naar gelijkstroom en weer terug.
Niet elke auto kan dat. Sommige modellen hebben de techniek al aan boord, maar de functie wordt pas later met software geactiveerd.
2. Een laadpaal die geschikt is voor bidirectioneel laden: De laadpaal moet speciaal zijn ontworpen om stroom in beide richtingen te sturen en te communiceren met de auto.
Er bestaan twee hoofdvarianten. Bij AC-bidirectioneel laden zit de omvormer in de auto. Bij DC-bidirectioneel laden zit de omvormer in de laadpaal.
Tijdens het laden wordt stroom uit het net omgezet naar gelijkstroom voor de accu. Bij terugleveren gebeurt precies het omgekeerde: de gelijkstroom uit de accu wordt weer omgezet naar wisselstroom zodat je huis of het net het kan gebruiken.

Nee, op dit moment kunnen nog niet alle elektrische auto’s bidirectioneel laden. Daarvoor is speciale techniek nodig en de auto moet goed kunnen samenwerken met de laadpaal die dit ondersteunt.
Met bidirectioneel laden kun je energie opslaan wanneer de stroomprijs laag is en deze later gebruiken of terugleveren als de prijs hoog is. Dat verlaagt je energiekosten en maakt je minder afhankelijk van schommelende energietarieven. Vooral in combinatie met zonnepanelen kan dit op termijn een flinke besparing opleveren.
Zodra meer automerken de techniek ondersteunen en energieleveranciers duidelijke vergoedingsmodellen aanbieden, wordt het pas echt aantrekkelijk. De verwachting is dat dit de komende jaren snel gebeurt. Wie nu alvast een voorbereid laadstation plaatst, is klaar voor de overstap zodra de markt volwassen is.
Dat hangt af van je situatie! Heb je een elektrische auto die bidirectioneel laden ondersteunt? Heb je zonnepanelen of laad je vaak wanneer de stroomprijs laag is? Staat je auto meestal thuis? En is de investering voor jou haalbaar?
Als je nu nog geen geschikte auto hebt, kun je bij je volgende aankoop kiezen voor een model dat voorbereid is op bidirectioneel laden. Ook kun je bij het kiezen van een laadpaal alvast letten op modellen die hier later mee kunnen worden uitgebreid.
Vraag een vrijblijvende offerte aan en krijg direct persoonlijk advies, zodat je precies weet wat het beste aansluit op jouw situatie.
Vrijblijvende offerte
In 5 tot 9 jaar terugverdiend.
Verdien geld op de energiemarkt.
Vrijblijvend inzicht in jouw besparing.
Binnen 1 minuut geregeld!
Blogs


